Sunday, February 13, 2011

“DaRi mAta tUrUn ke Hati……….”

Memang tidak dinafikan ungkapan ini sering kita dengar, tapi sejauhmana kebenarannya……

Persoalan demi persoalan akan timbul….tanyalah pada hati masing-masing….

Memang fitrah manusia suka melihat akan kecantikan, tetapi kecantikan yang di luar hanya sementara sahaja dan kecantikan yang lahir dari hati itulah yang akan berkekalan..InsyAllah…
Mungkin ada sesetengah pendapat mengatakan :

“ cinta pandang pertama” itulah yang akan melahir perasaan cinta dan sayang, dan akhirnya  menjerumus kepada perkara-perkara yang tidak diingini, yang lebih bertindak mengikut nafsu dan emosi.

“cinta bukan pandang pertama” pulak agak “complicated”, kerana ia berperang dengan perasaan dan hati. Kadang-kadang ia menjadi agak payah untuk diungkapkan dan lebih berhati-hati untuk bertindak kerana ia mengikut akal dan hati.

Contohnya:
Kita pergi membeli-belah, kita tertarik pada “handbag” yang “display” itu, dan asik melihatnya…tindakan yang akan kita buat adalah mengikut nafsu dan emosi. Kita lebih tertarik pada luaran “handbag” itu bukan pada kualitinya.

Manakala, jika kita menggunakan akal dan hati, kita lebih dahulu membelek-belek “handbag” tersebut dan bertanya pada diri..”adakah ia satu keperluan ku??” Maka, kita lebih berhati-hati dalam membuat pilihan. Bukan terlalu memilih tapi lebih berjaga-jaga dalam tindakan.

Jadi tanya pada hati & emosi kita…mana yang lebih utama??? Ikutkan emosi binasa, ikut hati….suka hati lalalala….hehehhe….

No comments:

Post a Comment